Speciaal voor Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes, is het meesterbrein achter Metal Gear, Kijoma bereidt een interview te geven! Na de eerste release van 1998 Heeft hij een enorme achterban opgebouwd die al jaren de fans voorziet van een game die hoog scoort op verhaal, gameplay, en graphics! Het meest spraakmakende onderdeel is het verhaal, dat steeds weer verrast en vernieuwd. Het is echter een vrij moeilijke verhaallijn, en wij vroegen ons dan ook af hoe hij daartoe komt.
Kijoma: “Het is niet mijn intentie om een moeilijke verhaallijn te creëren. Wat ik eigenlijk probeer te doen is om een verhaal neer te zetten dat in essentie erg simpel is, pas wanneer er op het verhaal wordt “ingezoomd” komen er details boven die het verhaal meer diepte geven. Maar over het algemeen probeer ik om de essentie van het verhaal simpel te houden”. Wij vermoeden dat de oorzaak van het moeilijke verhaal ligt bij de uitbreiding die het steeds ondervindt bij de toevoeging van een nieuwe game. We vroegen het Kijoma.
Kijoma: “wanneer je de essentie van het verhaal probeert simpel te houden raak je soms de kern van het verhaal kwijt, of je komt vast te zitten. Je moet dan een nieuwe essentie creëren om het verhaal boeiend te houden. Ik probeer geen offers te maken om het verhaal de kern alsmaar in stand te houden, het verhaal moet boeiend blijven. Soms moet je dan instemmen met het feit dat het verhaal een wat vreemde of ongepaste wending neemt.
We vroegen Kijoma, hoe hij zijn toekomst ziet. Hij antwoordde hierop het volgende: “onder ideale omstandigheden, zou ik graag uit de Metal Gear franchise stappen, maar dat blijkt tot op heden erg lastig.” Kijoma gaf aan dat hij zich graag zou willen verdiepen in andere games met een “inde Game Taste” of in elk geval een game die totaal afwijkt van een big-budget game, zoals Metal Gear Solid.